LEIDERSCHAP IN LUISTEREN

De 7 niveaus van luisteren voor professionals

 

 Dit boek is voor professionals die in hun werk nog beter willen leren luisteren. Professionals die vanuit persoonlijk leiderschap kiezen voor open verbinding met hun gesprekspartners. Die verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen aandeel in communicatie.

Of je nu werkzaam bent in de zorg, in de politiek, in het onderwijs of bij een commerciële organisatie, beter luisteren kan je werk en je leven op alle fronten verbeteren. Het levert je vernieuwende creatiekracht op, je houdt meer energie over en je contacten verdiepen je zich. Zo geef je door beter te luisteren jouw persoonlijk leiderschap vorm.

Boekgegevens
Paperback, 302 pagina’s, full colour. ISBN  9789492595164, prijs €29,95.
Uitgeverij Booklight. 

Meer over het boek

Wat is het moeilijkste aan luisteren? Om echt stil te zijn. Om alle afleiding in de vorm van onder meer gedachten, emoties en energiegebrek – de ruis – uit te schakelen. En zo ongefilterd te ontvangen wat de ander zegt en bedoelt.

Luisteren vergt veel meer van je dan je denkt en speelt zich voor een groot deel op onbewust niveau af. Maar wie de moed en verantwoordelijkheid aandurft om dit te onderzoeken en om de ruis in zichzelf waar te nemen en op te lossen, kan leren luisteren op alle niveaus.

Victor Pierau verdiepte zich tien jaar lang in de wetenschap van het luisteren en ontdekte dat luisteren op 7 niveaus plaatsvindt. Hij zag dat op elk niveau er flink wat ruis op de lijn kan ontstaan. Als je doorziet welke ruis jou belemmert in je communicatie, kun je met simpele oefeningen aan de slag.

Over de auteur:

Victor Pierau is eigenaar van het bedrijf Connessence en is gespecialiseerd in het versterken van de luistercultuur in organisaties. Connessence betekent verbinden met de essentie en dat is waar hij voor staat: hij verbindt mensen in organisaties met hun essentie. Doordat ze daarbij hun luistercapaciteit verbeteren, versterken ze de onderlinge samenwerking , het creatievermogen en het contact met alle stakeholders enorm.

BENIEUWD NAAR HET BOEK? LEES HIER ALVAST DE EERSTE PAGINA’S

 

Leiderschap in luisteren brengt je op een heldere manier tot het besef dat er vele onwetendheden zijn over je eigen ‘luisteren’. Als je bedenkt hoeveel we elke dag met anderen communiceren – in ons gezin, op ons werk – en hoe weinig bewust we daarmee omgaan, is het een wonder dat het fenomeen ‘luisteren’ niet vaker en diepgaander aandacht krijgt in ons dagelijks bestaan.

Dit boek doorbreekt dat. Het geeft ten volle aandacht aan alle aspecten van luisteren, van de zeer rationele tot zeer gevoelige zijde, van de meer oppervlakkige vaardigheden tot het innerlijk weten en het summum: verstild luisteren.

Medy van der Laan

Bestuurder en oud-staatssecretaris

I am deeply interested by Victor Pierau’s approach about the seven levels of listening and the revolutionary impact that  his revelations and corresponding workshops may have in our worlds today, be it from the perspectives of individuals, communities or of the mankind as a whole.

If listening has been a challenge, his book accompanies each and everyone of us to embrace the path of listening to oneself, the path of the openness to the divine in us, which is the bridge to our ability to listening to the Other and to the others.

This book is an empowering tool for the betterment of self, of our communities, companies and organizations and of the world. May it be translated in as many languages as possible and put in the hands of everyone.

Jean-Pelé Fomété

Deputy Registrar at International Court of Justice – United Nations

Als huisarts en opleider van jonge huisartsen verbonden aan de Amsterdam UMC is mijn eerste en misschien ook wel belangrijkste advies: Ga bij een patiëntencontact rustig achterover zitten en laat de patiënt rustig zijn verhaal doen. Want in zijn verhaal vindt je de sleutel van het probleem en vaak ook de oplossing.

In het zeer lezenswaardig boek Leiderschap in luisteren wordt de lezer meegenomen in de zeven niveaus van luisteren. Met heldere beschrijvingen van zeven soorten ruis. Ook de drie gerichtheden – op jezelf (vanuit ego), op de ander (vanuit de persoonlijkheid) en op het grotere geheel (vanuit essentie) – vind ik een echte eye-opener.

Door hierin te kunnen schakelen en bewust te luisteren gaat er een wereld open. Ik raad elke collega in de gezondheidszorg en daarbuiten aan dit boek ter hand te nemen en daarvandaan écht te luisteren.

René Stevelink

Huisarts Julianadorp en verbonden aan het Amsterdam UMC

Meer over de 7 niveaus

Waarom luisteren?

Door echt te luisteren kom je in verbinding met wat er echt speelt. Luisteren helpt je zo bij wezenlijk contact met een ander. 

> Lees meer

Zeven niveaus van luisteren voor professionals

Er zijn 7 luisterniveaus en daarmee ook 7 soorten ruis. Welke ruis stoort jou om echt te luisteren?

> Lees meer

Zeven niveaus van luisteren voor gewone mensen

Wat betekenen de 7 niveaus van luisteren voor jou? Een simpele uitleg.

> Lees meer

Aan de slag

Hoe breng je Leiderschap in luisteren nu in de praktijk? Een paar handreikingen.

> Lees meer


“Spreken is zilver, luisteren is goud”